Weg met winterblues

De dagen worden korter, kouder en grijzer. Wordt jouw humeur dat ook? Dan is het hoog tijd om komaf te maken met dat winterdipje. Met deze 6 motiverende tips hebben winterblues dit jaar geen schijn van kans. Stoom jezelf klaar voor een energieke winter. Ready, set, go.

1. Beweeg

We know, het is zo verleidelijk om op koude dagen onder een warm dekentje te kruipen. Maar probeer op tijd en stond je sportschoenen toch van onder het stof te halen. Bewegen geeft energie. En die kan je in de winterperiode maar al te goed gebruiken. Daarvoor hoef je gelukkig geen halve marathon te lopen (oef). Denk aan een gezellige herfstwandeling, een potje indoor-voetbal, een Zumbasessie met vriendinnen … Keuze genoeg. Sporten was nog nooit zo leuk.

2. Light it up

Voel jij je in de winter ook lusteloos, somber, moe en prikkelbaar? Dat komt waarschijnlijk door een gebrek aan zonnestralen. Vitamine D-tekort loert op gure winterdagen om elk hoekje. Gelukkig bestaat er een eenvoudig en goedkoop geneesmiddel: daglicht. Zorg ervoor dat je elke dag minstens een halfuur naar buiten gaat om voldoende vitamine D op te snuiven. Laat je dus niet afschrikken door de koude. Trek een warme jas aan en haast je naar buiten. Je immuunsysteem en je humeur zullen je dankbaar zijn.

3. Sun is shining and so are you

In de winter laat je gezondheid het sneller afweten dan in de zomer. Verzorg jezelf daarom extra goed. Eet gezond en luister naar je lichaam. Een dagje gezellig cocoonen? Moet kunnen! Wat is er leuker dan bij koude temperaturen met een goed boek in de zetel te duiken? Ook voldoende slaap is essentieel om je productiviteit en concentratie tijdens de wintermaanden op peil te houden. Op tijd in bed kruipen, is dus de boodschap.

4. Hello-ho-ho winter

Winterdipjes, winterblues, winterdepressies …? Tijdens een romantische herfstwandeling is dat toch zo vergeten? Of op een gezellige kerstmarkt met een warme wafel en een glaasje glühwein? Geniet dit seizoen optimaal van de knusse wintersfeer. Spreek af met vrienden en plan leuke uitstappen. Zo wordt de winter het leukste seizoen van het jaar.

5. Offline-therapie

Wist je dat de kans op droge ogen in de winter vergroot? Verwarming, winterweer en lenzen zijn geen perfect match. Ga dus niet te dicht in de buurt van een warmtebron zitten. Hou je ogen vochtig door voldoende water te drinken en een zonnebril te dragen tegen UV-stralen en wind. Probeer ook je geliefde laptop, smartphone, televisie en computer af en toe een dag uit je leven te bannen. Offline-therapie is de perfecte manier om je ogen de nodige rust te gunnen.

6. Relax

Stop met piekeren en energie verspillen. Schud alle stress van je af door jezelf eens lekker in de watten te leggen. Plan bijvoorbeeld een ontspannend wellness-bezoek om helemaal zen te worden. Ideaal om je hoofd leeg te maken. Met de hernieuwde energie kan jij er weer tegenaan.